Dag 226 introvert zijn en effectief spreken

introvert

Ik zie mijzelf als een introvert persoon. Ik ben graag alleen, hou van diepgang, kies weloverwogen mijn woorden voordat ik iets zeg, in gezelschap observeer ik mensen en blijf liever stil of zeg niet meer dan nodig. Ik kan goed luisteren en vind het makkelijker om 1 op 1 gesprekken te hebben dan deel te nemen in een groepsgesprek. Koetjes en kalfjesgesprekken ga ik het liefst uit de weg.

Er zijn een heleboel coole aspecten aan introvert zijn; alleen zijn is voor mij geen enkel probleem, ik gebruik de tijd die ik alleen ben om problemen geheel te doorgronden en met creatieve en effectieve oplossingen te komen. Doordat ik graag menselijk gedrag observeer en goed kan luisteren, neem ik details waar en krijg inzichten door hetgeen anderen vertellen. Ik leer van die inzichten.

Doordat ik graag observeer en luister naar mensen, vergeet ik deel te nemen in relaties die ik met mensen aanga. Ik vind het moeilijk om mijzelf uit te drukken in woorden omdat ik steeds “moet” zoeken naar de juiste woorden om mij effectief uit te spreken. Dat betekent dat ik graag wil zeggen wat ik bedoel en ik heb tijd nodig om congruent te zijn in mijn uitspraken. Wanneer mensen ongeduldig zijn, dan spreek ik mijzelf liever niet uit omdat ik bang ben om te zeggen dat ik een antwoord schuldig moet blijven omdat ik er eerst over na moet denken. Ik vlucht dus weg uit deelname in het gesprek waardoor miscommunicatie ontstaat.

Mijn partner vraagt mij mijzelf uit te drukken in gesprekken met hem en ik merk dat ik dan “dichtklap” omdat ik mijzelf niet de vaardigheid heb aangeleerd om mezelf uit te drukken en dus effectief in gesprek te gaan met mensen. Ik heb tot dusver in mijn comfortzone gezeten, dit geaccepteerd en mijzelf hierin niet ontwikkeld. Mijn partner heeft dit wel gedaan en vraagt om mijn participatie in de relatie. Wat er daadwerkelijk gebeurt is dat ik niet werkelijk deelneem in onze relatie omdat ik bang ben om mezelf uit te drukken. Ik laat mijn partner hierin alleen staan en dat wil ik graag veranderen. Zo ook in gesprekken met andere mensen. In een volgende blog zal ik dit punt verder onderzoeken en corrigeren zodat ik de vaardigheid ontwikkel om mijzelf effectief uit te drukken in woorden.

Aanbevolen;

The great Gifts (And Downfalls) of Being an Introvert – Is Change possible?

Part two; The great Gifts (And Downfalls) of Being an Introvert – Is Change possible?

Part three; The great Gifts (And Downfalls) of Being an Introvert – Is Change possible?

Plaats een reactie